Men...

Hösten ja eller vintern som det faktiskt är nu är en väldigt mysig årstid.
Det blir mörkt tidigt, och det är ju ännu mörkare när det faktiskt inte är någon snö ännu, inte för att det gör mig något att snön inte infunnit sig ännu, men jag hoppas verkligen att den kommer!
Förövrigt när det är såna här mörka kvällar så får man riktig myskännsla, man får tända ljus, ha mysiga innekvällar med spel och chips och bara vara, så härligt.
Men... Ja det finns ju naturligtvis ett men, precis som det gör med allt.
Man blir ju så himla trött, antar att det beror på att man inte får så många soltimmar i veckan.
Några som verkligen älskar höst/vintertiden är mina kära orkideér.
Det kommer alltid stänglar på dem då, vet inte om det är så de ska göra men mina har alltid gjort det.
Nu så har jag 8st med vardera 1 ny stängel på, 2st med 2stänglar på och en med 4st stänglar på.
Henrik presterade ju dock att kracha ner den med 4stänglar på för några dagar sedan, glaskrukan gick i tusenbitar men orkideén klarade sig faktiskt, alla 4stänglar till och med, Fantastiskt!
Jag tror att det beror på att de än så länge är så små och mjuka så de bröts inte av.
För hur många gånger ham man (läs jag) inte brutit av stänglar på mina orkideér.. Oj oj oj.. Massa gånger.
Det har blivit då jag "bara" ska böja dem lite för att sätta fast dem vid en pinne eller flytta om dem lite så de växer lite rakare.. Och då hör man de väl kända knaket... Sedan blir man alltid lika irriterad på sig själv. Varför!?Varför kunde jag bara inte varit lite mera försiktigt!?
Men men, gjort e gjort... Och så står man där med toppen av en stängel med en si så dära 7-12 knoppar på och ser förvirrad ut.. Haha
Sätter dem alltid i vatten men om jag har tur så kanske en knopp slår ut innan resten trillar av.
Antar att det beror på att de får för mycket tillgång till vatten, för lite näring eller bara hamnade i fel läge.
För alla vet ju hur kännsliga de där små liven är.
Nå väl, alla har sina egna små knep med sina orkideér, en del ställer dem i vattenbad, andra ger speciell näring, vissa pysslar, planterar om och grejar med dem för fullt.
Jag och mina orkideér har våra rutiner. Näring 1gång /år, inga glaskrukor för extra ljus, ingen omplantering då de gillar sina trånga utrymmen, ingen nerklippning av stänglar efter blommning om stänglarna inte börjar bli gula då klipper jag ner dem vid ett öga.
Sedan har jag dem står ljust i fönstert, fast de gillar inte direkt solljus.
Sedan de där med vattningen, mina blommor får vatten kanske var 14edag, och då får de ca ett litet dricksglas.
Det var jag och mina orkideér det. :-)


Några av mina vackra blommor här hemma!
Nu så är det negerbolls ätning och barnkanalen som gäller :-) Mys i soffan!
Sedan blir det en promenad, kvällsmat och nattning av barn!

Kvällen ska jag sedan spendera i mitt pysselrum och klippa ut mönster till mitt nya projekt! *Kuligt*
Och så ska det fixas iordning på det sista med cacharna innan de ska placeras ut!


**POK**


Permalink Livet Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback