Stig Lindberg och minnen

Idag så är det ju måndag igen.. Måndag och kvällsvecka för Henrik.
Dagen började med sovmorgon till 10, sedan så tog vi oss en tur ner till Karlsborg och shoppade lite mat på ica och så tog vi oss en tur till konsum och köpte muggarna jag tittat på ett tag nu.
Förra året så kom ju Stig Lindbergs fallande löv tillbaka i ny tappning på grund av 110års jubilet.
Men de kopparna tog ju slut lika fort som godis på ett barnkalas, så jag hann ju tyvärr inte få tag på några sådana.
Men nu så i år så har KF fått in nya Stig Lindberg muggar Retro edition, de var ju inte helt 100 lika snygga/retro som fallande löv kopparna är.
Men de är snygga! Och kanske lite mera stilrena, då de inte är typ 7 olika färger som de andra är..


Utan dessa är snyggt lila och gröna, passa mig perfekt, man blir glad av dem!
Syns ju direkt att det är Stig Lindberg motiv, de är bara så han.
Retro och snygga.
Vad jag förstår så ska det komma nya retro varje år nu på KF men jag vet inte hur många år de ska hålla på med det.
Jag köpte mig iaf 8st snygga muggar idag. *Nöjd*

Jag e ju för övrigt barnsligt förtjust i Stig Lindbergs kreationer!
Det finns några stycken koppar jag skulle vilja ha i köket som prydnad i min gamla fina stringhylla,
den ena är en berså kopp med fat spelar ingen roll om det är kaffekoppen eller tekoppen, de är fina båda två.

Kaffe/Te
Jag har alltid tyckt att berså är ett fint mönster, de är så somriga på något sätt.

Den andra koppen som jag skulle vilja ha är prunus.
Den kommer jag ihåg ifrån min barndom, den hade morfars mamma Karin som servis.

Åhh, så sommriga och söta de är.
Jag får massa härliga minnen i tankarna när jag ser dem!
T,ex att alltid när man kom till gamlafarmor, kallade henne så.
Då fick man en rund knäckemacka med en prickikorv skiva på.. =)
Sedan skar hon falukorv direkt från ringen i kylskåpet och åt i bitar..
Och så samlade hon på plastpåsar och kassar, fick man något i en kasse så sa hon jämt
-Kaschen vill jag ha tillbaka sen.. Haha, härligt!
Hon tvättade påsar, så ibland såg man plastpåsar hängde på sträcket.
Och så sparade hon alltid allt paketpapper, vek ihop och la i skåpet.
Härliga minnen från den envisa lilla tanten med papiljotter i håret.

Adam och Eva koppen är ett par andra koppar som är rätt så fina.

Adam koppen (den blå och vita) Finns ju tillsammans med berså som pappersmuggar på typ mackar och 7/11 och så.
Fast jag gillar nog Eva koppen bättre, den röda.
Men bäst gör de sig nog tillsammans, som Adam och Eva. :-)

Sedan så finns det ju den väldigt tjusiga Zebra koppen, den e ju så snygg!

En sådan skulle verkligen pryda mitt kök till max!
Jag har alltid gillat dessa Zebra koppar, de är så fina!

Gammalt porslin är verkligen något som ligger mig varmt om hjärtat!
Det är något jag blir glad av!


Visst blir man lycklig av att se de fina faten och skålarna!
Det är någonting jag ska försöka införskaffa till vårt kök.
Så är det någon som ska göra sig av med någon av föregående kreationer eller vet någon som ska göra det, så tänk då på mig! ;-)
Eller om ni råkar hittar det på någon loppis eller i en seconhand..Hihi

Nu så blir det kvällspromenad med voffen och sedan fim med Molly Bolly..

***POK***

Permalink Shoppat! Kommentarer (0) Trackbacks ()


Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback